Sila sama-sama kita perbetulkan tentang ejaan dan ayat-ayat
Penciptaan Adam Manusia Pertama
Sebelum Allah s.w.t menjadikan Adam sebagai manusia yang pertama, terlebih dahulu Allah s.w.t telah memaklumkan kepada para malaikat bahawa Dia akan menjadikan manusia untuk menjadi pengganti makhluk yang terdahulu daripadanya (Khalifah)
Dalam sebuah firman Allah (Al Baqarah ayat 30) menyatakan yang bermaksud:
Dalam sebuah firman Allah (Al Baqarah ayat 30) menyatakan yang bermaksud:
Dan ingatlah ketika Tuhanmu berfirman kepada malaikat "Sesungguhnya Aku akan menjadikan se orang khalifah di muka bumi"
Khalifah di sini bermaksud pengganti, iaitu manusia khalifah yang akan mengantikan bangsa Jin yang terlebih dahulu di tugaskan sebagai khalifah di planet bumi, Jin telah membuat kerosakan di bumi kerana anasirnya tidak sesuai dengan planet bumi, lalu Allah telah mengirim bala tentera dari malaikat yang di ketuai oleh Azazil yang pada ketika itu masih patuh dengan perintah Allah, rujuk juga firman Allah Al An'am ayat 165
Rujuk juga pandangan Ibnu Abbas r.a dalam tafsir quran Ibnu Katsir
Seterusnya saya ceritakan mengikut soal dan jawab untuk kemudahan semua pehak
Soalan:
Apakah reaksi malaikat apabila Tuhan hendak jadikan khalifah ?
Jawapan:
Reaksi pertama malaikat tidak bersetuju kerana dia tidak mengetahui sebab dia tidak tahu manusia khalifah itu makhluk jenis apa dan adakah nanti manusia khalifah ini sama perangainya dengan jin yang telah di peranginya yang di ketuai oleh Azazil
Soalan:
Mengapa malaikat bimbang tentang manusia khalifah ?
Jawapan:
Kerana sangkaan malaikat nanti manusia akan membuat kerosakan dan bertumpah darah, walaupun manusia khalifah belum terbukti melakukan sebarang kerosakan dan bertumpah darah
Soalan:
Kemudian apa jawapan Allah ?
Jawapan:
Jawapan Allah sesungguhnya Aku lebih mengetahui dari apa yang kamu tidak mengetahuinya
Soalan:
Mengapa Tuhan mengatakan malaikat tidak mengetahi rahsia manusia khalifah ?
Jawapan:
Kerana malaikat hanya di beritahu tentang ilmu bidang tugasnya sahaja, ini bermaksud pengetahuan malaikat adalah terhad tentang rahsia Tuhan jadikan manusia
Soalan:
Apakah akhirnya malaikat bersetuju tentang penciptan Adam ?
Jawapan:
Malaikat akhirnya tidak membantah kerana terbukti Adam telah menerangkan segala benda di syurga (taman) sedangkan malaikat tidak mengetahuinya
Soalan:
Setelah Tuhan mengatakan malaikat tidak mengetahui dari apa yang di rancangkan oleh Nya, Apakah terjadi selepas itu ?
Jawapan:
Selepas itu Allahpun pergi mengunjungi Rohani di alam Roh untuk di ambil kesaksiannya seperti firman Allah dalam surah Al A'araf 172
Soalan:
Kemudian Apakah yang terjadi selepas itu ?
Jawapan:
Selepas Rohani di ambil kesaksian maka Allah perintahkan empat malaikat mengambil Zat tanah dari bumi
Soalan:
Mengapa Allah tugaskan malaikat mengambil Zat tanah daripada bumi ?
Jawapan:
Kerana rahsia tanah bumi sesuai untuk menempatkan Adam menjadi manusia khalifah di planet bumi dan penciptaan bagi persediaan menjadikan Adam ini bukan hanya tanah bumi sahaja bahkan tanah syurga juga sebab manusia bakal akan mendiami di syurga juga
Soalan:
Di manakah manusia khalifah akan di ciptakan oleh Tuhan ?
Jawapan:
Manusia pertama di jadikan oleh Tuhan di jannatul khuldi, bukan di bumi, syurga ataupun jannah adalah juga di kenali sebagai tempat balasan anak cucu Adam yang soleh dan soleha
Soalan:
Adakah semasa Tuhan memaklumkan pada malaikat Rohani telah di cipta ?
Jawapan:
Benar ! Rohani telah di cipta oleh Allah lebih awal daripadanya cuma belum lagi dapat bertugas sebagai manusia khalifah sebab lembaga Adam (jasmai) belum lagi di jadikan Tuhan
Soalan:
Mengapakah Rohani belum boleh bertugas sebagai hamba sehingga manusia pertama di cipta ?
Jawapan:
Rohani tidak boleh bertugas kepada Tuhan tanpa jasmani sebab jasmanilah akan menjadi saksi atas perbuatan Rohani itu dan Rohanilah sebenarnya diri manusia tersebut lihat al qiyamah 14
bersambung ...
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Salam
Allah Mencipta Lembaga Adam
Allah mencipta lembaga Adam daripada sari pati tanah yang di ambil daripada bumi dan juga langit, tanah-tanah ini di adun dengan air serta bau-bauan dari syurga, di antara tanah yang di sebut di dalan Al Quran ialah : Tanah Tin, tanah liat tin yang mampat, tanah yang panas yang hilang baunya, tanah keras seperti tembikar Selepas adunan itu selesai maka Allah dengan sifat Jalal dan Jamalnya mula membentuk lembaga Adam dengan tanganNya (qudrat dan iradatNya) Setelah lembaga Adam di bentuk maka ia di biarkan sehingga menjadi hitam dan berubah baunya
Selepas di bentuk dalam keadaan kosong maka lembaga tersebut di biarkan kering sehingga ia berbunyi nyaring apabila di sentuh (di ketuk) dengan benda yang lain, semasa lembaga Adam terbiar mengikut masa yang tertentu itulah iblis datang untuk melihat ciptaan Tuhan tersebut, di tendangnya lembaga tersebut lalu mengeluarkan bunyi yang nyaring (Min shal shalin kal fakh khar) seperti bunyi tembikat yang kosong dan iblis juga telah masuk ikut lubang mulut lembaga itu dan ia keluar pula ikut lubang dubur lembaga Adam
Iblis ketika keluar dari lembaga Adam berikrar akan menysatkannya dan demikian juga terhadap anak cucunya, namun mana-mana yang tetap mengikut jalan yang benar maka tidak ada kuasa baginya untuk disesatkannya malah dia akan menghalang mereka dari di sesatkan. Apabila sampai waktu yang di tetapkan maka Allah dengan sifat Jalal dan JamalNya meniupkan Rohani dari ciptaannya masuk kedalam jasad Adam, lalu lembaga tersebut berubah menjadi makhluk yang dapat bergerak seperti manusia biasa, dengan cepat dan tergesa-gesa dia mahu berdiri tapi tidak berdaya
Adam yang di cipta oleh Allah setinggi 60 hasta (90 kaki) dan lebarnya 7 hasta (15 kaki) akhirnya dapat berdiri,kemudian Allah perintahkan semua malaikat sujud kepada Adam, semua malaikat sujud kecuali Iblis yang tidak mahu sujud kerana dia takbur tentang asalnya daripada api sedangkan Adam di jadikan daripada tanah kontang, demikian pandangan Iblis tentang Adam, lalu Allah murka kepadanya
Allah berfirman : Hai Iblis apa yang menghalangmu daripada turut sujud kepada makhluk yang Aku telah ciptakan dengan kekuasaanKu ? Adakah engkau berlaku sombong takbur, ataupun engkau dari golongan yang tertinggi ? Jawab Iblis " Aku lebih baik daripadanya Engkau cipta aku daripada api sedang dia Engkau cipta daripada tanah
Firman Allah: Jika demikian keluarlah engkau daripadanya (syurga) Sesungguhnya engkau telah di laknat terus menerus sehingga hari kiamat, Iblis pula berkata" Jika demikian berilah aku tempuh sehingga ke hari mereka di bangkitkan, kemudian atas permohonan Iblis itu Allah perkenankan, lalu Iblis berikrar untuk menyesatkan Adam dan anak cucunya semuanya, kecuali hamba-hambaMu yang di antara zuriat Adam yang telah di bersihkan dari kederhakaan dan penyelewengan
Soalan:
Mengapa Allah cipta Adam menggunakan dua sifat
Jawapan:
Sebab dengan dua sifat tersebut iaitu sifat Jalal (kebesaran) dan sifat Jmal (Keindahan) menunjukkan bahawa sifat tersebut Allah berkuasa menjadikan hambanya dengan sempurna dengan tiada cacat cela kerana terdapat sifat qudrat dan iradat atas dasar kemahuanNya dan keindahan bagi sekalian ciptaaNya dan sifat itulah yang mutlak bagi DiriNya
Soalan:
Mengapa lembaga Adam di biarkan setelah selesai di cipta ?
Jawapan:
Sebab hendak menentukan kematangan batang tubuh manusia (Adam) mengikut prosesnya iaitu tempuh matang untuk sesuatu kejadian bagi menetapkan fitrah ilmu bagi manusia untuk di fikirkan
Soalan:
Bukankah lebih baik Allah jadikan Adam berasaskan KUN FAYAKUN ?
Jawapan:
Kita hendaklah ingat bahawa yang di jadikan oleh Allah ialah jasad Adam BUKAN Rohaninya, jasmani Adam inilah yang di cipta oleh Allah supaya di fikirkan oleh Tuhan yang menjadi fitrah ilmu kepada manusia untuk di buat kajian (anatomi) Jika Allah jadikan lembaga Adam berasaskan KUN maka manusia hari ini tidak berjaya menyingkap rahsia imu anatomi kecuali kepada mereka yang arif sahaja
Soalan:
Mengapa Iblis tendang lembaga Adam, pada hal dia belom lagi di istihar dehaka dan takbur ?
Jaapan:
Segala perbuatan Iblis pada ketika itu adalah untuk mencari rahsia kejadian manusia sama ada manusia akan melawan apabila di sanggah ataupun tidak, kebetulan apabila Iblis menendang lembaga Adam rupanya lembaga itu berbunyi, ertinya manusia akan melawan apabila dia di apa-apakan dengan cara yang tidak hak, inilah suatu fitrah sebenarnya, jika di tendang tidak berbunyi alamat manusia menerima apa saja tanpa bantahan dan ikhtiar inilah fitrah hukum namanya
Soalan:
Mengapa Iblis masuk kedalam lembaga Adam ?
Jawapan:
Ini juga suatu fitrah sebenarnya kerana akan masuk kedalam lembaga Adam itu makhluk yang ghaib sepertinya, iaitu Rohani, malaikat hafazho dan qarin akan tetapi Iblis tidak faham rahsianya kerana di hijab oleh Allah pengetahuannya sampailah ia tidak mahu tunduk kepada Adam dan terus membantah perintah Tuhan kerana tidak mahu tunduk sujud apabila di perintahkan oleh Allah sujud, Iblis tetap dengan pendiriannya dengan menyebut Adam di cipta dari tanah sedangkan dia dari api dan dia tak tahu rahsia Rohani yang di tiupkan Allah ke dalam jasad Adam tidak terfikir olehnya bagaimana Adam bangun dan bersifat hidup
Soalan:
Adakah Adam boleh nampak malaikat sujud dan Iblis tidak sujud kepadanya ?
Jawapan:
Adam boleh nampak pada ketika itu tapi dia tidahk tahu siapakah makhluk yang di perintahkan Allah sujud kepadanya kerana dia melihat dengan mata hatinya dan terus ke mata jasadnya
Soalan:
Adakah Iblis tidak tahu rahsia Rohani yang terdapat dalam jasad Adam ?
Jawapan:
Pada ketika itu dia tidak tahu sehinggalah Adam dan Hawa dapat di sesatkannya
Soalan:
Mengapa Allah perkenankan permohonan Iblis hendak sesatkan Adam dan anak cucunya ?
Jawapan:
Allah dengan sifat kasih sayangnya tetap memberikan keizinan kepada sekalian makhluk ciptaanNya tanpa memilih siapa mereka, ini juga satu fitrah bagi DiriNya cuma Allah akan memelihara siapa di antara hambaNya yang patuh dengan perintahNya, ternyata Iblis sudahpun tidak mahu mengikut perintah Allah supaya sujud kepada Adam, ertinya sesiapa manusia yang tidak mahu ikut perintah Allah maka ia samalah seperti Iblis yang di beri nama syayatinul Ins, ini semua adalah suatu fitrah hukum
Soalan:
Apakah maksud fitrah hukum ?
Jawapan:
Fitrah hukum itu ialah sesuatu fitrah peristiwa awal untuk di kenalpasti yang kemudiannya melahirkan sumber panduan hidup tentang kewujudan pantang dan larang yang di tunjukkan Allah kepada manusia sebagai rujukkan sekalipun Allah menggunakan makhluk yang ternyata telah melanggar perintah Allah ertinya Iblis adalah makhluk yang telah di tetapkan oleh Allah untuk menjadi ujian kepada manusia, dengan adanya peristiwa Adam dan Iblis maka lahirlah panduan untuk di jadikan suri tauladan
No comments:
Post a Comment