Sambungan kalimah Syahadah لا اله الا الله daripada mengenal diri yang ke 84
Semua orang faham mengucapkan kalimah syahadah diatas namun tidak ramai yang memahami ilmunya, apabila tidak ramai yang memahami ilmunya maka akan lahirlah jenerasi manusia yang syirik dan buta dengan tamadun hidup yang dianjurkan oleh Allah s.w.t
Daripada kalimah لا اله الا الله maka lahirlah kalimah Nafi dan Asbat, daripada nafi dan asbat itu maka lahirlah dua jenis kafir iaitu kafir nafi dan juga kafir asbat SEKIRANYA kita tidak faham ilmu kalimah لا اله الا الله itu, adapun kafir Nafi itu ialah :
Sesiapa yang menolak bahawa Allah itu tidak mempunyai sifat yang sempurna atau nama yang sempurna atau mentakwilkan apa-apa kekurangan bagi ZatNya, AsmakNya, SifatNya dan juga Af'alNya, sementara kafir Asbat ialah :
Sesiapa yang mengakui ujudnya Tuhan disamping itu mereka juga mengakui bahawa Zat Yang Maha Agong itu memiliki isteri, anak dan bapa serta meletakkan sifat mustahil kepada diri Tuhan sebanding dengan sifat makhluk maka sesungguhnya mereka telah menjadi kafir yang nyata
Adapun kalimah nafi didalam kalimah syahadah itu ialah kalimah لا اله dan kalimah Asbat pula ialah kalimah الا الله . Secara jelasnya ialah kedua-dua kumpulan kalimah itu tidak boleh sama sekali di farakkan (dipisahkan) sesiapa yang memisahkannya mereka adalah jatuh kafir atau istilahnya ialah sesiapa yang memfarakkan diantara nafi dan Asbat maka jatuh menjadi kafir, mengapa jadi demikian ?
Nafi yang boleh menjadi kafir ialah kerana kalimah nafi dari jurus ilmu huruf pada setiap yang terdapat pada kalimah tersebut bukan dari maksud ma'ana huruf, kerana itu nafi atau menafikan perkara yang ujud adalah salah kerana itu dikatakan didalam nafi ada Asbat dan didalam Asbat ada Nafi . Adapun nafi didalam Asbat itu adalah pada kalimah الا kerana ianya tidak mutlak secara jelas tentang Qudtar,Iradat,Ilmu dan Hayatnya
Adapun Asbat didalam Nafi ialah pada kalimah huruf اله kerana huruf kalimah ini ada kalanya ia menunjukkan ujudnya Tuhan yang disembah seperti ayat pada surah Al Baqarah 163, An Nisa 171 dan S.Khafi ayat 110 dan ayat yang lainnya, ada kalanya ia menunjukkan Tuhan yang lain selain dari tuhan yang tidak disembah seperti maksud huruf yang terdapat pada لا اله (Tiada tuhan yang disembah)
Kedua-dua jenis tauhid yang menuju kepada satu matlamat Tuhan Yang Maha Esa ini adalah dari segi perjenisan Tauhidnya sahaja iaitu Tauhid Rabb iaitu Tauhid Tuhan yang menjadikan sesuatu daripada alam ini yang dipunyai oleh seluruh makhluk tanpa engkar sama ada makhluk yang ghaib ataupun makhluk yang nyata sementara Tauhid Uluhiyah yang berasal dari pengertian اله ini hanya dimiliki oleh makhluk tertentu sahaja iaitu makhluk yang beribadat seperti manusia yang beriman dan Malaikat yang sentiasa patuh atas suruhanNya seperti semua jenis ibadat yang difardhukan (wajib) dan sunah yang dibolehkan
Nafi yang boleh menjadi kafir ialah kerana kalimah nafi dari jurus ilmu huruf pada setiap yang terdapat pada kalimah tersebut bukan dari maksud ma'ana huruf, kerana itu nafi atau menafikan perkara yang ujud adalah salah kerana itu dikatakan didalam nafi ada Asbat dan didalam Asbat ada Nafi . Adapun nafi didalam Asbat itu adalah pada kalimah الا kerana ianya tidak mutlak secara jelas tentang Qudtar,Iradat,Ilmu dan Hayatnya
Adapun Asbat didalam Nafi ialah pada kalimah huruf اله kerana huruf kalimah ini ada kalanya ia menunjukkan ujudnya Tuhan yang disembah seperti ayat pada surah Al Baqarah 163, An Nisa 171 dan S.Khafi ayat 110 dan ayat yang lainnya, ada kalanya ia menunjukkan Tuhan yang lain selain dari tuhan yang tidak disembah seperti maksud huruf yang terdapat pada لا اله (Tiada tuhan yang disembah)
Kedua-dua jenis tauhid yang menuju kepada satu matlamat Tuhan Yang Maha Esa ini adalah dari segi perjenisan Tauhidnya sahaja iaitu Tauhid Rabb iaitu Tauhid Tuhan yang menjadikan sesuatu daripada alam ini yang dipunyai oleh seluruh makhluk tanpa engkar sama ada makhluk yang ghaib ataupun makhluk yang nyata sementara Tauhid Uluhiyah yang berasal dari pengertian اله ini hanya dimiliki oleh makhluk tertentu sahaja iaitu makhluk yang beribadat seperti manusia yang beriman dan Malaikat yang sentiasa patuh atas suruhanNya seperti semua jenis ibadat yang difardhukan (wajib) dan sunah yang dibolehkan
Sambung .....
No comments:
Post a Comment